se.cs.ieu.edu.tr
Dersin Adı | |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Güz |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | ||||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | - | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | 1 Etik Nedir? / Etik Kuramlara Bir Bakış / Temel Kavramlar: Sorumluluk, Hesapverebilirlik ve Yükümlülük / Etik Analiz (Vaka Çalışmaları ve Rol Canlandırma) | Management Information Systems P.139 , Computer Ethics (4th edtn) P.25–27, 35–51, Management Information Systems P.143, 144, Management Information Systems P.144 |
2 | Toplum ve Bilişim Etiği: Toplum ve Teknoloji Arasındaki İki Yönlü İlişki Bilişim Teknolojilerinin Etkileri; İyimser, Kötümser, Bağlamcı Görüşler Niçin Bilişim Etiği? Bilişim Etiğinin Görevi (Vaka Çalışmaları ve Rol Canlandırma) | MIS P.139, 140, CE (4th edtn) P.5–22, Computers, Ethics and Society P.161–162, CE (3rd edtn) P.11–13 |
3 | Bilişim Toplumunda Etik: İnsan Eyleminin Bir Aracı Olarak Teknoloji, Bilişim Teknolojileriyle Gerçekleşen Davranışların ve Bilişim Toplumunun Nitelikleri (Vaka Çalışmaları ve Rol Canlandırma) | CE (4th edtn) P.55–72, CE (3rd edtn) P.15–16 |
4 | Bağımlılık, Sağlık Sorunları, İşsizlik, Sosyal İlişkiler (Vaka Çalışmaları ve Rol Canlandırma) | MIS 159–167 CEAS P.137–141, 122–128 |
5 | Doğruluk, Sanal Ortam, Sanal Topluluklar, Sanal Eylem (Vaka Çalışmaları ve Rol Canlandırma) | Ethical Issues In Information Systems P.49–51, CE (3rd edtn) P.194–198, Computers and Ethics in the Cyberage P.393–405, P.100–117 |
6 | Güvenlik, Kötüye Kullanım ve Siber Suçlar (Vaka Çalışmaları ve Rol Canlandırma) | CE (4th edtn) P.145–154 |
7 | Fikri Mülkiyet Hakları (Vaka Çalışmaları ve Rol Canlandırma) | CE (4rd edtn) P.111–135, MIS P.150–152 |
8 | Ara sınav | |
9 | Mahremiyet (Vaka Çalışmaları ve Rol Canlandırma) | CE (4rd edtn) P.81–107 |
10 | Demokrasi ve İnternet, İnternet Demokratik Bir Teknoloji midir? (Vaka Çalışmaları ve Rol Canlandırma) | CE (4th edtn) P.72–79, 156–160 |
11 | Erişim Hakkı ve Sayısal Uçurum (Vaka Çalışmaları ve Rol Canlandırma) | CE (3rd edtn) P.218–224, EIIS P.53, 54, Ethics and Technology P.300–315 |
12 | Bilişim ve Mühendislik Meslek Etiği (Vaka Çalışmaları ve Rol Canlandırma) | CE (4th edtn) P.165–177 |
13 | Bilişim ve Mühendislik Meslek Etiği (Vaka Çalışmaları ve Rol Canlandırma) | CE (4th edtn) P.178–192, CEAS P.313–322 |
14 | Proje Sunumları | |
15 | Proje Sunumları | |
16 | Proje Sunumları |
Ders Kitabı | Computer Ethics; Deborah G. Johnson, Fourth Edition, 2009, Pearson Education, Inc. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Management Information Systems – Organization and Technology; Kenneth C. LaudonJane P. Laudon, Prentice Hall, Inc., 1996 Ethical Issues in Information Systems; Roy DejoieGeorge FowlerDavid Paradice, Boyd and Fraser Publishing Company, 1991 Computers, Ethics and Society; M. David ErmanMary B. WilliamsMichele S. Shauf, Oxford University Press, 1997 Computer and Ethics in The Cyberage; D. Micah HesterPaul J. Ford, PrenticeHall Inc., New Jersey, 2001 Bilişim Toplumu ve Etik Sorunlar; Gözde Dedeoğlu, Alfa Aktüel Yayınları, 2006 Etik ve Bilişim; Gözde Dedeoğlu, Etki Yayınları, 2009 (2.baskı) Ethics and Technology – Controversies, Questions, and Strategies for Ethical Computing; Herman T. Tavani, John Wiley Sons, Inc., Third Edition. http://www.tbv.org.tr (Türkiye Bilişim Vakfı – Bilişim Mesleği Ahlak İlkeleri) http://cyberethics.cbi.msstate.edu/biblio/#issues http://www.cpsr.org (Computer Professionals for Social Responsibility) http://www4.uwm.edu/sois/cipr/inseit.html (International Society for Ethics and Information Technology) http://www.ccsr.cse.dmu.ac.uk (Centre for Computing and Social Responsibility) http://www.iacap.org/ (International Association for Computer & Philosophy) http://www.naavi.org/pati/paticybercrimesdec03.htm (CYBER CRIME, Partasarathi Pati) http://www.securityfocus.com/columnist/169 “RFID Chips Are Here”, Scott Granneman http://www.bilgitoplumu.gov.tr/btstrateji/BilgiToplumuIstatistikleri.pdf http://ooofline.blogspot.com/2009/08/turkiyededijitalucurum.html |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 20 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | 1 | 40 |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 40 |
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 100 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | ||
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 1 | |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | 1 | 30 | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 25 | |
Final Sınavı | |||
Toplam | 118 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Gerçek hayata ilişkin sorunları tanımlayarak, yazılım proje, süreç ve ürününe ait fonksiyonel ve fonksiyonel olmayan özellikleri tanımlayabilmek | |||||
2 | Yazılım mimarisi, bileşenleri, arayüzleri ve sisteme ait diğer bileşenleri tanımlayabilmek | |||||
3 | Kodlama, doğrulama (verification), birim testleri (unit testing) ve hata ayıklama (dubugging) konularını da içerecek şekilde yazılım geliştirebilmek | |||||
4 | Programın davranışlarını, yürütüm koşullarını, ve beklenen sonuçlara göre yazılımı sınayarak doğrulayabilmek | |||||
5 | Yazılımın çalışması sırasında, çalışma ortamının değişmesi, yeni kullanıcı istekleri ve yazılım hatalarının ortaya çıkması ile meydana gelen bakım faaliyetlerine yönelik işlemleri yapabilmek | |||||
6 | Yazılımın yaşam sürecinde, yazılımın diğer yazılım sistemleri ile olan entegrasyonunu sağlamak, yazılımda yapılan değişiklikleri yönetmek, yazılımın piyasa sürümlerini ve ara sürümlerini sistematik olarak planlayabilmek, izleyebilmek ve denetleyebilmek | |||||
7 | Yazılım mühendisliğine yönelik gereksinimlerin anlaşılması, olurluluk çalışmalarına göre hedeflerin saptanması, süreçlerin planlanması, çıktıların belirlenmesi, kaynak planlamalarının yapılması, maliyetlerin saptanması, kaynakların tahsisi, risk yönetimi, kalite planlaması konularında bilgi sahibi olmak | |||||
8 | Yazılım mühendisliği süreçlerini tanımlayabilme, uygulayabilme, değerlendirebilme, ölçme, yönetme, değiştirme ve geliştirme konularında bilgi sahibi olmak | |||||
9 | Yazılım gereksinimi, tasarımı, geliştirmesi, sınaması, bakımı, yapılanışı, yönetimi ve kalitesi konularındaki çeşitli araçları ve yöntemleri bilmek, kullanabilme pratiğine sahip olmak | |||||
10 | Yazılım yaşam döngüsü süreçlerinde, yazılım kalitesi, kalite modelleri ve karakteristikleri konularını bilmek, temel kalite ölçümlerini yapabilmek ve bunları yazılım geliştirme, doğrulama ve sınama konularıyla birlikte yorumlayabilmek | |||||
11 | Başta bilgisayar mühendisliği, yönetim, matematik, proje yönetimi, kalite yönetimi, yazılım ergonomisi ve sistem mühendisliği olmak üzere, yazılım mühendisliği ile ortak sınırlara ve değerlere sahip diğer disiplinler hakkında bilgi sahibi olmak | |||||
12 | Genelde mühendislik özelde yazılım mühendisliği kültürü ve etik anlayışını kavrayabilmek, uygulayabilecek temel bilgilere sahip olmak | X | ||||
13 | Yabancı dil kullanarak konusuna ait yayınları takip edebilmek, meslektaşları ile iletişim kurabilmek | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest